123lijfrente.nl Lijfrente Thermometer 2017

Lage rente brengt lijfrente uitkering verder in gevaar.

Jaarlijks onderzoekt 123lijfrente.nl op basis van een aantal scenario’s de aanbieders van uitkerende lijfrente producten. De tarieven van de banken én verzekeraars worden tijdens dit lijfrente onderzoek met elkaar vergeleken.

Het onderzoek wijst uit dat de nominale uitkomsten van de banken én de verzekeraars in 2017 ten opzichte van 2016 verder omlaag zijn gegaan. De hoogte van een 10 jarige bancaire uitkering is ten opzichte van 2016 gemiddeld met - 1,02%  gedaald. In het onderzoek van 2016 bedroeg de daling gemiddeld -1,1%. Banksparen biedt de consument een hogere lijfrente uitkering ten opzichte van de verzekeraars. De rentes van de bancaire aanbieders zijn flink gedaald ten opzichte van 2016. Gemiddeld – 11%.

Hoe wordt er onderzocht?

Uitgangspunt in het onderzoek is de top 5 van de meest gebruikte vergelijkingsscenario’s door de consument op de site van 123lijfrente.nl. Hierbij worden de tarieven voor direct ingaande lijfrentes van de banken én de verzekeraars met elkaar vergeleken. Aangezien de top 5 consequent uit bancaire aanbieders bestaat tonen we ook de positie van de verzekeraar die de hoogste uitkering biedt. In totaal worden de tarieven van 20 aanbieders vergeleken.

Welke aanbieders bieden de hoogste uitkering?

Uit het onderzoek blijkt dat net als in 2016 Centraal Beheer gemiddeld de hoogste uitkering biedt. De gehele top 5 van de hoogste aanbieders bestaat uit bancaire aanbieders. De verzekeraars vinden we terug in de achterhoede. Opvallend is dat bij looptijden vanaf 15 jaar de uitkomsten van de verzekeraars t.o.v. 2016 zijn gestegen. Bij een looptijd van 20 jaar bedraagt de stijging circa 5%. De bancaire aanbieders laten ook hier een daling van gemiddeld -0,4% zien. Ondanks de stijging van de uitkomsten bij de verzekeraars en een daling bij de banken levert de bancaire uitkering bij een looptijd van 20 jaar circa + 12,4% meer op. Bij een looptijd van 5 jaar bedraagt het verschil circa + 3,7% in het voordeel van de bank.

Verzekeraar versus bank

De consument kan bij het maken van een vergelijking kiezen om op basis van één of twee levens te rekenen. De opbrengst bij het maken van berekening op één leven levert meer op. Logisch, want de kans dat de verzekeraar eerder aanspraak kan maken op het restsaldo in de polis (lees: sterftewinst) is groter en daarvoor “beloond” de verzekeraar de klant met een hogere uitkering. Bij een verzekering op twee levens wordt de uitkering, in het geval van vooroverlijden, voortgezet naar de medeverzekerde zoals opgenomen in de polisredactie.

Aanvullend:

op de site van 123lijfrente.nl wordt aandacht gegeven aan de mogelijkheid om met het beschikbare lijfrentekapitaal in de uitkerende fase te gaan beleggen. Dit als mogelijk alternatief voor de huidige lage rente. Opvallend is de groei van het aantal bezoekers van de informatiepagina over beleggen ; in 2017 is de pagina + 22% meer bezocht ten opzichte van 2016.

Kosten

De kosten die bij de consument in rekening worden zijn afhankelijk van de dienst die wordt afgenomen. Het afsluiten van een product op basis van execution only is goedkoper dan het afsluiten op adviesbasis. De verschillen in de kosten die door adviseurs en aanbieders in rekening worden gebracht zijn groot. Adviseurs brengen eenmalige bemiddelingskosten bij de klant in rekening. De hoogte van deze kosten bedragen gemiddeld € 650,-. Het is voor de consument ook mogelijk om bij een aantal aanbieders rechtstreeks af te sluiten. Ook hier zijn de verschillen in kosten die de aanbieder in rekening brengt groot. De bedragen variëren van € 48,- tot € 995,-. De klant moet er hierbij wel rekening mee houden dat de aanbieder van de klant eist dat hij een kennis- en ervaringstoets online moet invullen. Behalve het feit dat dit een uitgebreid verhaal is, is het bij een aantal aanbieders zo bepaald dat als de toets niet succesvol wordt afgerond de klant het product alleen via een adviesvariant (lees: hogere kosten) kan afsluiten. Vergelijken kan voordeel opleveren; het afsluiten via een vergelijkingssite kan goedkoper zijn dan het afsluiten bij een aanbieder rechtstreeks.

Lijfrente en buitenland

Voor consumenten die in het buitenland woonachtig zijn en een lijfrente- of pensioenuitkering willen aankopen wordt het steeds problematischer om hiervoor een aanbieder te vinden die hen hierin kunnen bedienen. Ondanks de zorgplicht die de aanbieders hebben, worden veel klanten door de aanbieders waar de polissen expireren naar de belastingdienst door verwezen. Hier krijgt de consument alleen maar te horen dat het mogelijk is om de lijfrenteverplichting af te kopen. De gevolgen zijn groot: 52% belasting en aanvullend nog een “boete” van 20% revisierente. In totaal kost het de consument 72% belasting. Het vervelende hierbij is dat de consument wil voldoen aan de eisen zoals gesteld door de wetgever, maar het heel moeilijk is om een aanbieder te vinden die de klant wil bedienen. Voor consumenten woonachtig buiten de EU is het in veel gevallen onmogelijk om een lijfrente- of pensioenuitkering aan te kopen.

Waarom kiest de consument in de meeste gevallen voor banksparen?

  1. Banksparen biedt de hoogste uitkering;
  2. Het saldo op de geblokkeerde bankrekening valt tot € 100.000,- per bankvergunning onder het Deposito Garantiestelsel.
  3. Bij overlijden valt het saldo van de geblokkeerde bankrekening in de nalatenschap. Bij verzekeraars moet, afhankelijk van de gekozen overlijdensdekking, hier vaak een aparte overlijdensrisicoverzekering voor worden afgesloten;
  4. Lagere afsluitkosten ten opzichte van de verzekeraars.

Waarom kiest de consument voor verzekeren?

  1. Indien de klant jonger is dan 65 jaar en een tijdelijke lijfrente uitkering wil aankopen kan men alleen bij de verzekeraar terecht. Deze lijfrente noemen we een overbruggingslijfrente
  2. Indien de klant in het bezit is van een oud regime lijfrente en dit fiscaal regime wil behouden moet de consument bij de verzekeraar blijven. Omzetting naar banksparen leidt direct tot verlies van het oude regime.
  3. Het afdekken van het langlevenrisico. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij iemand die denkt dat hij/zij heel oud wordt en het belangrijk vindt dat de achterblijvende partner financieel verzorgd achter blijft. Banksparen biedt hiervoor ook een goed alternatief met een uitkeringsperiode van 30 jaar waarbij in het geval van vooroverlijden de uitkering in de nalatenschap valt en niet verloren gaat.  De uitkeringshoogte van een 30 jarige uitkering is bij banksparen gemiddeld + 8,6% hoger ten opzichte van de verzekeraar.

Overzicht van de belangrijkste conclusies:

  • Banksparen levert in de meeste gevallen meer op. De verschillen tussen de banken onderling zijn klein.
  • Bij korte looptijden levert de uitkering via een verzekeraar in de meeste gevallen minder op dan de ingelegde koopsom.
  • De keuze voor een uitkeringstermijn vooraf is bij de meeste banken niet mogelijk. Deze optie kan juist bij een halfjaarlijkse of jaarlijkse uitkering interessant zijn.
  • De verschillen in de bemiddelingskosten die bij de klant in rekening worden gebracht zijn groot. Het loont de moeite om niet alleen op zoek te gaan naar de hoogste uitkering, maar ook de bemiddelingskosten te vergelijken.
Over Ferdinand van der Boog
Ferdinand van der Boog

Ferdinand van der Boog
Directeur | Oprichter

Ferdinand van der Boog is medeoprichter van 123lijfrente.nl en schrijft nieuwsitems over verschillende financiële onderwerpen. Belangrijkste uitgangspunt is het zoveel mogelijk helder maken van zaken die soms (onnodig) ingewikkeld zijn. 

 Reacties (0)



Reacties zijn gesloten.

Vragen?

Wij staan u graag te woord. U kunt ons bereiken op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.00 uur.

 

123lijfrente.nl in het nieuws

Klant 123lijfrente.nl met 'keurslijfpensioen' te gast bij Tros RADAR

De Telegraaf: '123lijfrente.nl is de beste optie'

Elsevier Magazine: '123lijfrente.nl helpt polishouders bij het zoeken naar het beste bod.'

Meer nieuws
....